KAA Gent gör ett uttalande efter straffar som inte dömdes mot Standard: “Nog”

I fredags gjorde Standard och KAA Gent oavgjort 2-2 i den första matchen för den nya säsongen. Efter matchen handlade det tyvärr inte om vackra mål eller en härlig stämning i Sklessin. Två straffar som inte tilldelades KAA Gent väckte rejäl uppståndelse.

Lawrence Visser och VAR accepterade när Emond armbågade Coomes frispark i hörnet. I slutfasen slog Standardmålvakten Bodart omedvetet men kraftigt Torunariga i huvudet, som fick föras till sjukhus för undersökning. På måndagen erkände domaravdelningen att KAA Gent borde ha dömt ut straff två gånger.

KAA Gent reagerade på dessa händelser med ett uttalande på klubbens hemsida. “Det räcker”, säger bufflarna. Förutom att fördöma situationen kommer KAA Gent också med några förslag för att höja skiljeförfarandet i vårt land till en högre nivå:

– Sammansättningen av Yrkesjuryn (Roberto Martinez, Bertrand Layek och Peter Bossart) borde vara annorlunda och bättre. Detta organ leder domaravdelningen, som har det operativa ansvaret och vars språkrör är Frank de Blecker.

– Kommunikationen mellan domare och VAR borde bli bättre. Den nyligen utlovade synergin är nu borta. Kommunikationen behöver därefter också förbättras. Varför VAR inte agerar på ett tydligt fel som beskrivs i de internationella IFAB-reglerna. Ingen kommer att veta. Alltså mer transparens.

– Fotbollförbundet borde göra avtal om 16m-kameran, både vad gäller besättning och vad gäller positionering. Den korrekta tillämpningen av reglerna är föreningens ansvar, inte upphovsrättsinnehavaren eller Pro League. Föreningen får alltså även stå för de ekonomiska kostnaderna. Vi följer Pro Leagues Lauryn Paris på hans senaste initiativ för att få det rätt.

– Utnämningen av domare och VAR borde vara mer genomtänkt. Onsdagen den 13 juli skickar fotbollsförbundet domaren Artur Denil till Gent. Denil kommer att förklara alla regler för spelarna och tränarna. En vecka senare avslöjas att han också är VAR med Standard-KAA Gent-tjänst. Varför utser FA VAR som just hade en lång intervju med KAA Gent? Hur kan han visa ohämmat initiativ utan rädsla för att bli anklagad för partiskhet? Och hur känner Denil som ung (24) inför att han måste rekommendera Lawrence Visser, nummer 1 i recensioner, recensioner?