Recension: After Dusk – NWTV

Spelvärlden är ganska tyst just nu, men det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Bristen på storsäljare betyder att du plötsligt kastas in i spel som du kanske aldrig skulle ha rört annars. Med skymningens början är ett av de namn som förr förbisågs, men nu lyckas de dra till sig uppmärksamhet. Vi letade efter dig oavsett om du har spelat det här spelet eller om du borde spendera din tid någon annanstans.

Med skymningens början är ett narrativt spel där dina val och reaktioner skapar grenar i berättelsen. Beroende på detta bestämmer du ödet för olika karaktärer. Spelet kretsar kring två familjer, Holts och Walkers, vars liv blir irriterande trassligt. Uppdelad i två böcker om tre kapitel vardera, handlar den om gisslansituationen och dess efterdyningar år senare. Vi kommer inte att avslöja något mer för det vore synd. Det vi verkligen visar är att berättelsen är väldigt intensiv och välskriven. Det är definitivt värt att prova några gånger och se vart de olika alternativen leder.

Det bästa med detta är att du efter kapitlet får en överblick över de val du har gjort på tidslinjen och de möjliga grenarna som leder till helt andra resultat. Du kan också snabbt välja att spela en viss sektion igen utan att behöva börja om. Sättet det gjordes på gjorde oss starkt påminda Detroit: Bli människadär du också fick denna recension.

Speciell grafik sticker ut först. Där bakgrunderna bara rör på sig, renderas skådespelarna i en stop-motion-stil när du ser poseringarna och ansiktsuttrycken förändras som i en serietidning. Först var vi tvungna att vänja oss vid det, men i slutändan ger det spelet en väldigt cool atmosfär. Det som hjälper är att soundtracket och röstskådespeleriet är mycket bra och det bidrar till den totala upplevelsen.

Med skymningens början kan spelas på flera sätt: med din handkontroll eller med en dedikerad app på din telefon. Spelet består huvudsakligen av beslutsfattande och snabba händelser som du kan utföra genom att trycka och svepa. Det är dock här det här spelet kommer lite kort. Markören som du utför dina handlingar med rör sig okänsligt och mycket långsamt. Både på en telefon och med en handkontroll är det bara inte särskilt trevligt, och dessutom registrerar appen, speciellt vid snabba händelser, inte alltid dina handlingar korrekt. Nu är det inte oöverstigligt, men det är ganska surt om någon slinker med en lott samtidigt som man så klart är i tid med importen.

Telefonappen låter dig också spela med upp till åtta spelare samtidigt. Med koden kopplas du till det aktuella spelet och detta säkerställer att ni alla kan rösta på beslut. Väldigt skönt att fylla kvällen om man inte känner för att se en vanlig film.

Med skymningens början detta måste, trots något felaktig kontroll, testas. Berättelsen är väldigt stark och de val du gör verkar också ha betydelse. En speciell stil och röstskådespeleri kompletterar bilden.

Vi spelade As Dusk Falls på Xbox-serien. Spelet kan även spelas på Xbox One och PC och är en del av Xbox Game Pass.