Som en recension av Dusk Falls är spel en lysande debut

Yara
Share:

Du har vanliga actionspel, men interaktiva äventyrsspel är på frammarsch och dessa spel lovar ofta att leverera en mycket imponerande historia. Vi har börjat arbeta på As Dusk Falls, ett beslutsfattande spel som driver historien. Den här historien är en historia som kommer att stanna hos dig, den kommer att svälja upp dig fint.

Spelet berättar historien om två familjer under en tidsperiod. Inledningsvis är det blandat på grund av vissa omständigheter. De centrala teman är lojalitet, svek och uthållighet. Berättelsen följer i kronologisk ordning, även om man har en del tillbakablickar fram och tillbaka. Men på så sätt når du också alltid de viktigaste punkterna. Detta tillvägagångssätt fungerar för det här spelet, det ger dig mer koppling till karaktärerna du ser och därför en bättre förståelse av historien.

Som redan nämnt bestämmer du som spelare hur och vilken väg berättelsen ska ta, det gör du genom att göra val i olika dialoger. Resultaten kan ha stor eller liten inverkan på berättelsen. Efter varje kapitel kommer det att förklaras för dig exakt vilka alternativ som påverkade och vilka andra rutter som finns att spela. Till exempel kan du ha vissa scener med flera resultattyper. Därför uppmuntras du att gå tillbaka och spela den här scenen igen för att se alla möjliga resultat.

Spelet sticker genast ut för sin design och grafik, det här är vad jag först tänkte på, och sedan börjar man verkligen uppskatta det. Du ser det mer som en interaktiv film med riktiga karaktärer. Visst finns det bra och onda i karaktärsmodellerna i spelet, men nyanserna mellan dem som man ser försvinner gradvis allt eftersom historien fortskrider. När du utvecklas blir det svårare och svårare att göra ett val. Det har också att göra med att skapa ett slags samband med karaktärerna.

Spelet i spelet kretsar främst kring att välja rätt alternativ i dialoger och olika handlingar, genomföra snabba händelser och utforska miljön med det välkända peka-och-klick-systemet. På Xbox är det här systemet inte särskilt tight, mer för att du styr markören och den rör sig helt enkelt inte lika smidigt med en kontroller som den gör med en mus. Det verkade bara mycket tyngre än du är van vid med en markör. Kanske är spelet designat för en mus eller en pekskärm, men det fungerar fortfarande. Du kan också ladda ner en app för att använda din telefon som handkontroll.

Fast time-händelser i As Dusk Falls ger dig som spelare en chans att se hur snabbt du kan trycka på knappar eller svepa i rätt riktning. Det är inte särskilt svårt, du kommer att ha tillräckligt med tid. De fungerar bra och ger ofta lust till spelet. Om du hoppar över en så blir resultatet också ett annat.

Platser fungerar faktiskt ganska standard när det gäller att utforska, kolla skåp, fönster etc., gör de uppgifter du får för att lära dig mer om historien. Ibland stöter man på något senare som man läst om tidigare. Detta kan hjälpa dig på vägen.

Dessutom har spelet verkligen en unik stil där du inte kommer att se karaktärerna som helt animerade. De är mer statiska och presenteras digitalt, så det är mer som att öppna en serietidning. Som sagt, man måste vänja sig. Men när du väl tar tag i den släpper den inte taget.

Det jag verkligen gillar med spelet är att du kan dela upplevelsen med dina vänner. Ni kan spela spelet tillsammans i soffan, där den ena styr karaktären med en handkontroll och den andra med en telefon. Detta kan göras lokalt eller online.

Sammantaget är spelet en överraskande vacker historia och en imponerande utvecklardebut. Spelet inbjuder dig att spela igen och återvända till dessa ögonblick och återuppleva dem.